background home image
 
Bosetti

Alessandro Bosetti (radio artista, compositore) : ... radiofonia verso il nulla ...

Alessandro Bosetti (radio-artist, composer) : ... radio towards the nothing ...

Sedici partecipanti si trovano sottoterra ad una profondità di tre chilometri e si esibiscono in una performance vocale di fronte ad un antico microfono ipercardioide grossa membrana di marca Neumann.

Il microfono è collegato ad un singolo altoparlante collocato sulla superficie del pianeta, tre km più in altro. La superficie è inabitabile da anni e tutti gli esseri umani vivono ora in grandi rifugi di profondità con l’eccezione di alcune comunità montane andine e himalayane che sono sopravvissute spostandosi ad altitudini superiori ai seimila metri. Non vi è dunque nessuno ad ascoltare la creazione sonora che fuoriesce dall’altoparlante.

Sixteen participants are three kilometres below ground and take part in a vocal performance in front of an ancient big membrane, hypercardioid microphone from the brand "Neumann".

The microphone is connected to one single loudspeaker located up on the surface of the planet, three kilometres higher. The surface has been uninhabitable since years and all human beings are now living in big underground shelters with the exception of some mountain communities on the andes and himalaya which have survived by moving themselves at heights higher than six thousand meters. Therefore there's nobody there to listen to the sonic creation that is coming out of the single loudspeaker.

Alessandro Bosetti, artista sonoro e radiofonico, compositore e performer, è nato a Milano e risiede a Berlino dal 2001. Il suo interesse principale è nelle zone di contatto e frizione tra linguaggio parlato e musica. Uno dei più innovativo artisti radiofonici della sua generazione, ha creato nell'ultimo decennio una serie di lavori dove estetica relazionale e composizione elettroacustica dialogano e si confondono su un unico ed originale piano espressivo. Dal 2001 ha prodotto numerose text-sound compositions per i dipartimenti di arte sonora delle maggiori stazioni radiofoniche europee tra cui Il Fiore della Bocca (Rossbin/Deutschlandradio Kultur 2005), un lavoro sulla vocalità di persone con handicap fisici, e African Feedback (Errant Bodies press, 2004), una ricerca a più voci sulla ricezione della musica sperimentale nei villaggi dell'Africa occidentale. Children's America (WDR, Studio Akustische Kunst 2009), ritratto sonoro di un'America immaginaria governata unicamente da bambini, ha vinto il Prix URTI per la creazione radiofonica nel 2010. Come compositore di musica da concerto ha lavorato con il Kammerensemble Neue Musik Berlin, gli l'ensemble vocali Neuevocalsolisten Stuttgart e Die Maulwerker  e con il teatro d'opera di Brno. Alessandro Bosetti è anche un performer con all'attivo decine di tour in Europa, Stati Uniti, Asia e Australia sia in solo che con i propri ensembles Trophies con Tony Buck e Kenta Nagai, e Renard con Laurent Bruttin e Seth Josel. Nel 2012 ha ricevuto il Prix Phonurgia Nova per la sua radio-performance 636. La sua discografia comprende una dozzina di creazioni a proprio nome su etichette quali Errant Bodies Press, Monotype, Rossbin e Sedimental e molte altre in diverse collaborazioni.

Alessandro Bosetti (Born Milano, Italy, 1973) is a composer, performer and sound artist currently based in Marseille.

Most of his works delve on musicality of spoken language and sonorous aspects of verbal communication.

He has been presenting pieces for voice and electronics blurring the line between electro acoustic composition, aural writing and performance in leading venues as the GRM/Presences Electroniques festival in Paris, Roulette in NYC, The Stone in NYC and Cafe OTO in London among many more all over Europe, Asia and the United States.

One of the most innovative radio artists of his generation he created a vast body of work of hybrid, award winning, text-sound and radio compositions for the main Radio and Electro Acoustic Music studios in Europe, most notably for the historical WDR’s Studio Akustische Kunst in Cologne and Deutschland Radio Kultur in Berlin.

Most recently he was awarded the Phonurgia Nova prize 2012 for his composition “636″ (RTBF 2010) and the IDAF prize 2013 for his performance “Mask Mirror” an instrument and software that reorganizes speech for musical purposes enacting an electronic ventriloquism.

Since 2009 he started exploring repetitive speech-loop forms with his ensemble Trophies with drummer Tony Buck and fretless guitarist Kenta Nagai. Trophies has released three CDs and tours regularly. Further ongoing collaborations are with pianist Chris Abrahams (The Necks), composer vocalist Jennifer Walshe and vocalists Tomomi Adachi and Amelia Cuni.

As a concert composer he has been writing for ensembles as the Kammerenseble Neue Musik and Die Maulwerker in Berlin while upcoming collaboration include a project for the Janacek Opera house in Brno and a new vocal piece for the Neue Vokalsolisten Stuttgart.

Bosetti has published more than ten CD’s under his own name on labels as Errant Bodies Press, Monotype, Rossbin and Sedimental and many others in different collaborative settings.

Links:

www.melgun.net

menu

Design+Photo: DinamoMilano   WebDesign: TypingMonkeys