background home image
 
Farinati

Lucia Farinati (curatrice) ... tra suono, arte e attivismo ...

Lucia Farinati (curator) ... between sound, art and activism ...

Lucia Farinati curatorial practice is informed by an interdisciplinary approach and by a production-oriented mode to framing the dialogue between artist and place. Her research is focused on the relationship between art and the public sphere and on listening at the intersection between sound, art and activism.

In 2007 she established Sound Threshold, an umbrella project initiated and developed through long-term collaboration with artists, writers, and cultural practitioners whose work and research focuses on sound and listening.  She is a scholar and curator of the interview practice of William Furlong.

La  pratica curatoriale di Lucia Farinati abbraccia un approccio interdisciplinare orientato alla produzione critica di opere e/o progetti che nascono dal dialogo tra artista e luogo. La sua ricerca si concentra sul rapporto tra arte e sfera pubblica e sull’ascolto quale terreno di incontro tra suono, arte e attivismo. Nel 2007 ha creato Sound Threshold, una piattaforma fondata e sviluppata atteaverso collaborazioni di lungo termine con artisti, scrittori ed operatori culturali il cui lavoro e ricerca si dirige principalmente verso le pratiche sonore e dell'ascolto. Da anni è attiva come curatrice e ricercatrice sulla "Interview Practice" di William Furlong.

 Lucia Farinati (Italy/UK) is an independent curator based in London and the Director of Sound Threshold, an interdisciplinary curatorial project that explores the relationships between site, sound and text. She studied on the Curatorial Programme at Goldsmiths College, London, and History of Art and Aesthetics at the Faculty of Humanities, University of Trento, Italy.

 She has recently curated exhibitions, events, talks and site-specific projects for the Nordic Sound Art Program (Bergen, Norvegia); Villa Romana (Florence); the Festival Futuro Presente (Rovereto); the Freud Museum (London); Flat Time House (London); and Manifesta 7 (Trentino).

 She has collaborated with many sonic art projects and radio initiatives including bip bop, Errant Bodies/Dirty Ear Forum, Audio Arts, Resonance 104.4 FM, Sound Proof 5, Institution of Rot, Radio Papesse and Radio Arte Mobile. She co-edited with Daniela Cascella, Transmission, a book commissioned by Sound and Music for the 8th edition of the Cut & Splice Festival, London, 2010.

With Claudia Firth she is currently researching and writing The Force of Listening, a book on the role of listening in contemporary conjunctions between art and activism. This will be published by Errant Bodies Press, as part of their Doormats series in 2015.

www.soundthreshold.org

Lucia Farinati (Italia/UK) è curatrice indipendente e direttrice di Sound Threshold, una piattaforma curatoriale interdisciplinare che esplora le relazioni fra luogo, suono e scrittura. Si è laureata in estetica presso la Facoltà di Lettere e Filosofia dell'Università di Trento, e nel 2004 ha conseguito il  Master in Creative Curating al Goldsmiths College di Londra.

 Di recente ha curato mostre, eventi, conferenze ed interventi site-specific per il Nordic Sound Art Program (Bergen, Norvegia), Villa Romana (Firenze), il Festival Futuro Presente (Rovereto), il Freud Museum (Londra), e Manifesta 7 (Trentino- Alto Adige).

 Ha collaborato con diversi progetti ed iniziative dedicate al suono tra i quali bip bop, Errant Bodies/Dirty Ear Forum, Audio Arts, Resonance 104.4 FM, Sound Proof 5, Institution of Rot, Radio Papesse e Radio Arte Mobile.

Ha  co-curato con Daniela Cascella, Transmission, una pubblicazione commissionata da Sound and Music per  l’ottava edizione del Festival Cut & Splice di Londra, 2010. Per Errant Bodies Press sta co-scrivendo con Claudia Firth The Force of Listening, un libro sulla pratica dell’ascolto tra arte e attivismo. Dal 2000 vive e lavora a Londra.

www.soundthreshold.org

menu

Design+Photo: DinamoMilano   WebDesign: TypingMonkeys